آموزش ترفند طلایی نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی نوعی عکاسی است که در آن از محصولات و سرویس‌هایی که برای فروش طراحی شده‌اند، عکس تهیه می‌شود. عکاس معمولا با ایده‌هایی هنری سعی در گرفتن عکس‌های تبلیغاتی می‌کند تا تاثیر خود را بگذارد و جذابیت عکس را بالاتر ببارد. در این مقاله سعی شده است با آموزش ترفند طلایی نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی به شما کمک کنیم در ارائه طرح‌های هنری‌تان کارامد تر باشید.

نکات آموزش ترفند طلایی نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

با نور رنگ آمیزی کنید! احتمالا قبلا عکس‌هایی را مشاهده کرده‌اید که موضوع عکاسی آن‌ها با نور یک چراغ قوه جیبی ترکیب شده‌اند. در این جا برای‌تان ذکر می‌کنیم که چگونه از این تکنیک در عکاسی تبلیغاتی استفاده می‌شود.

راستش ایده پشت آن بسیار ساده است. یک چراغ قوه در دست‌تان بگیرید، دوربین را نگه دارید و از  exposure طولانی در حد ۱۰ -۳۰ ثانیه و یا بیشتر استفاده کنید. این تکنیک معمولا عکس‌های چشم‌گیری خلق می‌کند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه
عکاسی تبلیغاتی حرفه ای از لباس

نکته مهمی که درباره این نوع عکس‌ها وجود دارد این است که به استودیو یا ابزار خاصی نیاز ندارید. تنها یک دوربین و یک چراغ قوه (و البته فوتوشاپ )کفایت می‌کند. واضحا ابزار پیشرفته‌تری وجود دارد تا همراه این تکنیک استفاده شود و کیفیت آن را ارتقا دهد ولی نکته این جاست که ضروری نیستند.

برای مثال می‌توانید در استودیو این نوع عکس را تهیه کنید. برای این کار یک میز و یک صفحه فابریک سیاه در بک گراند نیاز دارید. دوربین‌تان را در حالت mirror lockup قرار دهید و تمام نورها را خاموش کنید. شروع به عکس گرفتن کنید. خود من  ۳۰ exposure (هر کدام ۵-۱۰ ثانیه ) را انتخاب می‌کنم. با چراغ قوه تمام قسمت‌های موضوع عکاسی‌تان را رنگ‌آمیزی کنید!

استفاده از این تکنیک نورپردازی آسان است. ولی لازمه درک بهتر آن این است که علاوه بر شکل محیط به درخشش آن نیز اهمیت دهید. شاتر دوربین‌تان باز است و شما تنها از دو راه می‌توانید روی درخشش محیط اثر بگذارید؛ یکی زمان exposure برای هر قسمت و یکی هم نور خروجی از چراغ قوه‌تان. در رابطه با مدل چراغ قوه هم خود من از یک مدل چراغ قوه LED استفاده می‌کنم که راستش قابلیت تغییر میزان پرتو خروجی را هم ندارد؛ ولی با اضافه کردن یک تعدیل کننده در مسیر خروجی نور، میزان باریکه‌های نور آن را کنترل می‌کنم.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه
انواع نورپردازی در عکاسی چیست

نکته پایانی در آموزش ترفند طلایی نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

خیلی‌ها تصور می‌کنند برای عکاسی تبلیغاتی باید چندین دستگاه نورپردازی آماده کنند تا موضوع عکاسی‌شان جذاب‌تر به نظر برسد. اما شما مطمئن شوید که نور محیط عکاسی‌تان متعادل، نرمال و با تون کم باشد.

در صورت امکان از نور طبیعی استفاده کنید. این نکته باعث می‌شود محصول یا سرویسی که سعی در معرفی آن دارید بهتر جلوه کند.