روش های خلاقیت در طراحی لباس از شناخت منبع الهام تا رسیدن به ایده خام اولیه، اعمال تغییرات لازمه و به دنبال آن بسط ایده ها، اجرای آن‌ها و جمع بندی آن‌ها به صورت کالکشن و در نهایت ارائه آن‌ها است.با ما در این مقاله همراه باشید تا الهام گرفتن از طبیعت در طراحی لباس ، ایده برای طراحی لباس را به شما آموزش دهیم و بدانید طراحی لباس چه فایده ای برای جامعه دارد.

خلاقیت در طراحی لباس

ایده های خلاقانه در طراحی لباس

در طراحی لباس برای ایده سازی وایده گیری، بایستی ذهن رها شود. هرچه قدرت پرواز ذهن بیشتر باشد و وسعت فکری طراح باز تر باشد به مراتب ایده های جالب تر و خلاقانه تری خواهد زد برای رسیدن به این ایده ها پیشنهاد می‌شود تا حد ممکن به تماشا و بررسی موردی طراحی هایی که قبل‌تر توسط طراحان بنام انجام شده و لباس هایی که توسط طراحان فعلی طراحی می‌شود پرداخت، جزئیات طرح ها در نظر گرفته شود و تمامی جوانب کار بررسی شود.

لباس هایی که در حوزه ی High fashion  طراحی می‌شود بسیار نمونه های خوبی هستند که با بررسی آن‌ها قدرت خلاقیت ذهن را افزایش داد. بایستی تلاش شود هر طرح را به نحوی بررسی کرد که بتوان خط فکری طراح را خواند و درک کرد. کانسپت اصلی طرح ممکن است مفهومی پیچیده باشد و برای دستیابی به آن نیاز به دقت و بررسی خواهد بود در این حالت بیننده ممکن است با نگاه اول مفهوم کلی را پیدا نکند اما با تکرار دفعات دید این توانایی در وی ایجاد می‌شود که نکات طرح را در یابد و به مفهوم اصلی نزدیک شود به تدریج قدرت درک او افزایش می یابد و ذهن به مرور باز می‌شود از این مراحل به بعد شخص قدرت این را خواهد داشت که خود بتواند شخصا ایده دهد اما بعد از طرح ایده ها باز بایستی بازبینی انجام دهد و بررسی کند که آیا طرح ها قابلیت اجرا را دارند یا خیر.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه
ترفندهای جذاب آموزش طراحی لباس مجلسی

برای باز شدن ذهن و ایده سازی در حوزه طراحی لباس، تنها به بررسی  لباس های طراحی شده نباید اکتفا کرد تمامی هنرهای تجسمی و انتزاعی اعم از نقاشی، معماری و مجسمه سازی می توانند برای فعال کردن ذهن  تاثیر گذار باشند. هر طرح یا اثر هنری که دید می‌شود می‌تواند به عنوان یک ایده مستقل شکوفا کند فقط کافی است سهم درکی که بیننده به طور شخصی از آن اثر برداشت کرده است را در قالب ذهنی خود سازمان دهی کند و با تم فکری و نظری خویش از آن ایده بگیرد. این ایده ها خلاقانه هستند و منحصر به یک شخص خاص خواهند بود.

خلاقیت در طراحی لباس

منبع الهام در طراحی لباس

منبع الهام به هر سر منشا و چشمه ای گفته می‌شود که بتوان از آن ایده گرفت. هرچیزی جاندار یا بی جان، حقیقی یا تخیلی، ملموس یا انتزاعی می‌تواند منبع الهام باشد تنها کافی است هنرمند با یک نگاه، سوژه خود را شناسایی کند و ایده اش را از آن دریافت کند. الهام گیری تا حد زیادی به سلایق شخصی وابسته است هنرمند به دنبال علایق خود منابع الهام زیادی را دریافت می‌کند هر موضوعی که برای یک هنرمند جذاب و گیرا باشد منبعی از الهام می‌تواند برای او باشد.

در طراحی لباس هیچ محدودیتی برای الهام گیری وجود ندارد هرچیزی خاص یا عام می‌تواند به عنوان یک منبع الهام در نظر گرفته شود .بزرگترین منبع الهام طبیعت است صدها، هزاران، میلیون ها و بلکه بیشتر از این الهام می توان از طبیعت گرفت هر موجود زنده ای که در طبیعت وجود دارد هر رنگی که در طبیعت دیده می‌شود و هر فرایندی که در طبیعت شکل می گیرد ، دنیای زیر آب، بالاتر از خشکی آسمان ها، حیات وحش، زیست گونه های گیاهی، ورای زمین فضای بی انتها همه و همه می توانند منبع الهام باشد.از هرچیزی حتی یک تابلو، یک گلدان، یک لیوان می توان الهام گرفت تنها بایستی عمق دید را قوی کرد، حواس را متمرکز کرد و زوایا و افق دید را وسعت بخشید.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه
آموزش طراحی لباس مردانه و انتخاب رنگ مناسب

روش خلاقیت در طراحی لباس

کالکشن سازی در طراحی لباس

طراحان فعال در حوزه طراحی لباس در هر فصل برای به نمایش گذاشتن آثارخود یک نمایش برگذار می کنند که در آن از مهمانان ویژه ای دعوت به عمل می آورند در این رویداد لباس ها به صورت زنده به تن مدل ها نمایش داده می‌شوند و از طراح ها رونمایی می‌شود این یکی از شیوه های رایج برگذاری شوی کالکشن ها در دنیای مد است. اما سوالی که ممکن است ایجاد شود: کالکشن در اصل چیست؟

کالکشن در معنای لغوی خود به معنای مجموعه ای از عناصری است که جمع آوری شده است و غالبا یک موضوعیت خاص را همه به دنبال می کنند. کالکشن در بحث طراحی لباس به مجموعه لباس هایی گفته می‌شود که طراح، طراحی می‌کند و در یک رویداد و زمان خاص به نمایش میگذارد.  کالکشن ها می توانند یک تم کلی داشته باشند و با یک جریان پیش بروند اما امکان پیوستگی تغییرات هم نیز در آن‌ها وجود دارد. برای مثال ممکن است یک کالکشن تنها حول رنگ آبی طراحی شود و در نقطه مقابل ممکن است یک کالکشن با رنگ آبی استارت بخورد و بعد از طی کردن رنگ های سرد به سمت رنگ های گرم کشیده شود.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشه
با این آموزش شیک ترین لباس مردانه را طراحی کنید

غالباً طراحان در کالکشن های خود سعی دارند مخاطب را با موضوعی جدید آشنا کنند یا سبک فکری خود را به آن‌ها معرفی کنند اما چگونه این کار را انجام می‌دهند؟ برای کالکشن سازی پارامترهای زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد هر مورد را به تنهایی بررسی نمود و برای اجرای آن برنامه‌ریزی کرد.کالکشن ها معمولاً به صورت فصلی و با توجه به تغییرات هوایی طراحی می‌شوند. کالکشن ها قبل از شروع فصل‌ها باید به نمایش گذاشته شوند و قبل‌تر از آن بایستی بسته شوند برای مثال کالکشن بهار در اواسط زمستان رونمایی می‌شود و از قبل آن یعنی حدود اواخر پاییز استارت می‌خورد. طراح برای کالکشن بندی‌های خود باید این قدرت را داشته باشد که بتواند شرایط آینده جامعه را پیش‌بینی کند و در کالکشن های خود مدل‌هایی را به نمایش بگذارد که ذهن مخاطب به دنبال آن‌ها می‌گردد.

در شروع سال میلادی، یک رنگ به عنوان رنگ سال مطرح می‌شود و معمولاً در کالکشن ها به این رنگ اشاراتی می‌شود از این رو این رنگ می‌تواند از پر فروش ها باشد و مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. گاهی در یک دوره زمانی خاص ممکن است حادثه‌ای رخ‌داده باشد که طراح قصد دارد با مطرح کردن آن یک پیام اجتماعی را به مخاطب خود برساند بنا براین عناصر را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که القای پیام به مخاطب امکان‌پذیر باشد.مهم است که طراح امضایی از خود را در تمام کالکشن هایش به‌جا بگذارد که حتی با گذشت زمان هم همچنان پابرجا باقی بماند.

روش های خلاقیت