عکاسی مفهومی چیست

عموم مردم در مواجه با کارهای مفهومی معمولا این پرسش را مطرح می کنند: این چیست؟

در پاسخ به سوال عکاسی مفهومی چیست باید گفت، عکاسی مفهومی بیشتر وابسته به قوه تخیل فرد عکاس است. اغلب واقعیت در این عکس ها با نظر عکاس و بسته به هدفی که در ذهن خود داشته تغییر کرده و مفهوم تازه ای را در ذهن بیننده ایجاد می کند. عکاسی مفهومی در ابتدا با یک ایده یا مفهوم آغاز می شود. حین کار کردن روی عکس مفهومی زوایا و نتیجه نهایی حتی برای خود شخص عکاس هم روشن نیست. زیرا ایده اولیه نیاز به پرداخت بسیار دارد و در طی این مسیر نیز ممکن است ایده های دیگری برای تکمیل اثر به ذهن عکاس برسد. هنرمندان دیگر نیز که عکاس نیستند معمولا برای خلق آثار مفهومی و هنری خود همین گونه عمل می کنند.

در عکاسی مفهومی باید به یاد داشته باشید که شما نباید کارهای عکاسان دیگر را تکرار کنید. عکاسی مفهومی در رابطه با تخیل و نگرش خاص شخص شما به موضوع است که امری کاملا منحصر به فرد محسوب می گردد. درست است که امروزه با توجه به گسترش نرم افزار های گرافیکی چون Photoshop در مرحله پردازش عکس، اتفاقات جالبی رقم می خورد اما نباید فراموش کرد تخیل قوی ریشه اصلی ماجراست

نقش برنامه ریزی در عکاسی مفهومی چیست

برنامه ریزی دقیق برای اجرایی کردن ایده ها و تصوراتی که در ذهن دارید بسیار اهمیت دارد. بیشتر کارهای مفهومی که مشاهده می شود پیرامون عکاسی های پرتره شکل گرفته است. برای گرفتن یک پرتره مفهومی باید از مدت ها قبل ایده خود را در ذهن تکمیل کنید و سپس بعد از برنامه ریزی برای رسیدن به آن، با مدل و سوژه جلساتی را برگزار کرده تا بتوانید در روز عکاسی بهترین بهره برداری را داشته باشید.

نقش نماد ها در عکاسی مفهومی چیست

نماد ها، استعاره ها و تشبیهات در عکاسی مفهومی نقش مهم و کلیدی دارند که با استفاده از آن ها می توان حالات، احساسات و حتی فرهنگ های خاص را در عکس گرفته شده نشان دهیم.

راز موفقیت در عکاسی مفهومی چیست

برای موفقیت در عکاسی مفهومی شما باید مفهومی فکر کنید. در مورد چگونگی تغییر در دنیای معمولی اطرافتان خیال پردازی کنید. چیزهای مختلف را با هم ترکیب کنید. در سر صحنه عکاسی مفهومی جای اشیاء مختلف را تغییر دهید و ببینید چه نتیجه ای می دهد. عکاسی مفهومی صبر و حوصله و دقت زیادی می خواهد. یادتان باشد خیلی از گونه های دیگر عکاسی نیز می توانند با عکاسی مفهومی تلفیق شوند و ژانرهای مختلف عکاسی نیز با استفاده از هنر عکاسی مفهومی اثر بیشتری بر مخاطب بگذارند. مثلا یک عکس مفهومی می تواند در واقع استفاده ای تجاری داشته و در حقیقت عکسی تبلیغاتی باشد.