سیاه و سفید تنها سیاه و سفید نیستند

ترکیبات رنگی کاملا سیاه و کاملا سفید ممکن است ساده به نظربرسند،اما به دلیل یک دستی ،نیاز به توجه بیشتری به ظرایف و جزییات در بافت ،چین و جنس پارچه در هنگام لمس دارند. علاوه بر آن همه ی رنگ های سیاه یک جور نیستند:هنگامی که رنگ سیاه گرم ( با زیر لایه قهوه ای ) و رنگ سیاه سرد ( با زیر لایه آبی ) با هم ترکیب شوند رنگ حاصل ممکن است نامطلوب و نامرغوب به نظر برسد.

همه ی ترکیبات سفید می توانند چالش برانگیز باشند. رنگ ها سفید تابستانی ممکن است برنزه شدن را بهتر نشان دهند و رنگ های سفید زمستانی مایل به کرم خودمانی و راحت به نظر می رسند. اما در فرهنگ های مختلف تفاوت وجود دارد . برای مثال رنگ سفید در غرب تداعی کننده ی خلوص و در شرق یادآور مرگ است. همین مسئله گاهی رنگ سفید را به انتخابی غیرمعمول در مد بدل می کند. مانند انواع رنگ های مشکی ،رنگ های سفید هم به شکلی خودکار باهم متناسب نیستند. رنگ های سفید گرم و سرد در هنگام ترکیب می توانند کثیف به نظر برسند.

ساتن بافت است نه پارچه

پارچه های بافته شده معمولا از سطح، ظاهر و ویژگی های شان قابل تشخیص هستندکه انواع بی شماری دارند،مانند:

پارچه ی جناقی سرژه بر خطوط قطری در ظاهر پارچه تاکید می کند. مثال هایی از این نوع ، شامل پارچه ی جین، سرژه ی سواره نظام (پارچه ی محکم و منعطف) و پارچه ی ابریشمی فولارد می شود که معمولا در یونیفرم های نظامی به کار می روند.

ساتن به وسیله ی ظاهر براق و نرمش معرفی می شود. از جمله پارچه ی ابریشمی و محکم دوشس، پارچه ی نرم و شقموس و پارچه ی ابریشمی نرم با درخشندگی کم به نام پودوسوآ.

جگوارد نقوش و تصاویری است که در بافت پارچه با الگویی مشخص به عنوان تغییری نا محسوس از طیف براق به مات وجود دارد. همچون پارچه ی داماسک (پارچه ای موج دار با الگوی رنگ غنی)، پارچه ی بروکاد (پارچه ای با الگوی چند رنگ) و پارچه ی نقش برجسته ی ماتلاسه (همانند پنبه دوزی) می شود. جگوارد ها هم در مد و هم دکورهای خانگی به کار می روند.

پایل که سطحی کرک مانند یا مویی شکل دارد با نام پرز معرفی می شود. مخمل (پرز نرم و کوتاه)، پارچه ی حوله ای (پرز اسفنجی و حلقه ای) و مخمل کبریتی (دارای سطحی با رشته های موازی راه راه) نمونه هایی از این نوع هستند.