برای رسم طراحی فیگور میتوانید ده خط افقی به یک اندازه مساوی ترسیم کنید. آموزش نکات کلیدی رسم فیگور برای طراحی لباس سخت نیست . برای شروع طراحی لباس باید طراحی فیگور را بیاموزیم، یک مداد معمولی، پاک کن و مداد رنگی کافی است و لزومی به خرید لوازم گران قیمت نیست ، اصول اولیه رسم فیگور انسان ، شناخت آناتومی بدن شامل استخوان ها و ماهیچه های دست ، پا و تنه با استفاده از مداد کنته و زغال طبیعی می باشد.
روش طراحی از فیگور به صورت محیطی، کانتور، اسکیس، و طراحی فضا انجام می شود. در طراحی فیگور، میتوانید حالت های گوناگون بدن را رسم کنید ، بخاطر داشته باشید که تمرین و ممارست اولین عامل موفقیت شما در طراحی است . به این نکته توجه داشته باشید که در رسم یک فیگور، نسبت ها در مقایسه با رسم یک بدن واقعی بسیار متفاوت می باشد، در واقع این فیگورها بلندتر و کشیده تر از یک بدن واقعی رسم می شوند . به طور کلی دو سیستم نسبت سر متفاوت وجود دارد، در هنر و آناتومی ، نسبت سر 7 تا 7 و 1/2 استاندارد است ، از طرفی دیگر ما نسبت سر 9 را هم داریم که معمولا در طراحی و تصویرگری مد، استاندارد است.
آموزشهای بیشتر در دوره طراحی لباس
فهرست مطالب
طراحی فیگور
ساختار اولیه در طراحی لباس ، طراحی فیگور در طراحی لباس فیگور فشن این است که طول بدن را به اندازه 9 سر رسم کنید، سپس مکان قرار گرفتن قسمت های اصلی بدن مدل تان را مانند شانه ها، کمر، باسن، دستها، زانوها و پاها را روی صفحه مشخص کنید.سپس شکل دست و پاها را رسم کنید، برای انجام این کار، خطوطی را در اطراف ناحیه دستها و پاهای طرح اولیه تان بکشید تا شکل اندام ها کامل شود.
مرحله بعدی رسم مشخصات دقیق تر بدن مانند کمر، ناخن و بازوها است ، قسمت هایی از رسم اولیه که جلب توجه می کند را پاک کنید، تمام خطوط اضافی و غیر ضروری را حذف نمایید و به اضافه کردن جزئیاتی مثل کشیدن دست ها، شکل دادن به پاها و رسم زانوها ادامه دهید. هنگامی که نقاشی مدل شما تمام شد ، میتوانید از روی آن فتوکپی بگیرید یا آن را اسکن کنید و از آن به عنوان الگو برای رسم طرح های بعدی تان استفاده کنید.
آموزش کشیدن فیگور در طراحی لباس
طراحی لباس جزئی از طراحی رئالیسم نیست، البته طراحی فیگور در طراحی لباس، به انسان شباهت زیادی دارد زیرا در بسیاری از موارد برای نشان دادن لباس در بدن انسان کاربرد دارد، با این حال، نسبت های فیگور فاصله زیادی با نسبت های واقعی بدن ندارند، در ادامه با مراحل آسان کشیدن فیگور در طراحی لباس آشنا میشوید.
مرحله اول:
مرحله اول کشیدن فیگور در طراحی لباس این است که یک خط ترسیم کنید، این خطی است که مرکز ثقل بدن را تعیین می کند و خط تعادل است، خط تعادل همیشه از پایه گردن (جایی در امتداد شانه ها) مستقیماً به زمین امتداد می یابد.
مرحله دوم:
یک سر را در مرکز آن خط بکشید، برای کشیدن سر، یک دایره ی بزرگ را در بالای صفحه بکشید که یک دایره کوچکتر در زیر آن قرار دارد و این دو را در طرفین با خطوط مورب کمی پیچیده به یکدیگر وصل کنید.
مرحله سوم:
در این مرحله از کشیدن فیگور در طراحی لباس، سر را اندازه بگیرید. با استفاده از این اندازه گیری، 9 خط کوچک را به فاصله مساوی از یکدیگر بکشید، سپس آنها را از پایین چانه (شماره 1) به پایین کف پا (شماره 10) متصل کنید.
تقسیم بندی طراحی فیگور
مرحله چهارم:
برای قسمت بالای بدن فیگور در طراحی لباس، خطوطی را بکشید که به اندازه ی 1 و 2/1 سر، 2 و 4/1، 3، 3 و 2/1 و 4 و 4/1 از سر فاصله داشته باشد، این علائم به ترتیب در جایی قرار دارند که شانه ها، نیم تنه، کمر، لگن بالا و کشاله ی بدن قرار دارند، آرنج ها نیز با کمر در علامت 3 نسبت به سر قرار دارند.
خطوطی با فاصله های معین از سر
مرحله پنجم:
با استفاده از خطوط مستقیم، اندام های فیگور در طراحی لباس را بکشید: شانه های فیگور زنانه در 1 و 1/2 سر قرار دارند، دور کمر به اندازه ی عرض سر است، در حالی که باسن باید حدود 1 و 4/1 سر باشد.
مرحله ششم:
برای نیمه پایینی بدن فیگور در طراحی لباس، به ترتیب 6 و 2/1 سر و 9 را برای زانوها و مچ پا مشخص کنید.
مرحله هفتم:
پاها را با ساختن خط هایی که منحنی و باریک است، بکشید زیرا از لگن بالا به سمت زانو برای ران ها می رود، برای پایین زانوها، با خم شدن خطوط از زانوها، یک شکل استوانه ای کوچکتر درست کرده و سپس آنها را در مچ پا ضرب کنید، ران ها (از لگن بالا تا زانو) و پایین زانو باید به همان طول باشند.
مرحله هشتم:
آخرین قسمت کشیدن فیگور در طراحی لباس مربوط به پا است که از مچ پا شروع می شود تا در خطوط مورب به مدت 4/3 از طول سر، میباشد.
مرحله نهم:
دست ها را در کشیدن فیگور در طراحی لباس، به طور مشابه بکشید، این کار با مچ دست انجام می شود، انگشتان باید کمی بالاتر از علامت 5 سر به پایان برسند.
نحوه رسم حرکت فیگور
خط شانه را طوری کج کنید که یک طرف بالاتر باشد، باسن بالا را بیش از حد خم کنید، به عنوان مثال، شانه راست را بالاتر قرار دهید تا باسن سمت چپ بالاتر باشد تا شکل متعادلی حفظ شود،
یک قانون دیگر نیز وجود دارد، پایی که از لگن بالا می آید نمی تواند خم شود و آن پا باید خط تعادل را لمس کند، این موجب متعادل شدن فیگور میشود، می توانید با تغییر وزن خود به یک پا، این کار را امتحان کنید، وقتی این اتفاق بیفتد، ساق پا که تمام وزن را پشتیبانی می کند، خم نمی شود که در دوره آنلاین طراحی لباس مطرح میشود.
چطور یک اندام با قدی برابر 9 سر بکشیم؟
یک خطوط عمودی بکشید و برای ایجاد 9 بخش مساوی 10 علامت مشخص کنید .
بخش 1:برای سر، شکلی شبیه یک تخم مرغ یا بیضی بکشید.
بخش 2:در میانه ی این بخش، شانه ها را کمی رو به پایین ترسیم کنید.عرض کلی شانه حدود دو و نیم برابر پهنای سر است.
بخش 3 :خط سینه را در یک سوم بالایی این بخش قرار دهید .
بخش 4: کمر با با پهنایی کمی بیشتر از نصف عرض شانه در بالای این بخش بکشید. آرنج را با کمر طراز کنید .کفل ها را در پایین بخش با پهنایی در حدود دو سر رسم کنید.
بخش 5:فاق را با قدی کوتاه و افقی در یک چهارم افقی پایین بکشید . مچ ها را با کفل ها طراز کنید و دست ها را تا انتهای این بخش امتداد دهید .
بخش 5 تا 9: در این بخش ران ها و پاها قرار می گیرند. ران ها از ابتدای بخش 5 شروع می شوند . زانوها در بالای بخش 7 در میانه ی مرکزی پاها قرار دارند و قوزک پا در یک سوم بالایی بخش 9 قرار می گیرد.
نکته در طراحی فیگور نقش را به طور کلی بکشید ، نه جز به جز!
هنگام ارائه یک طرح یا الگوی بافت متقاطع ، نیازی به نمایش هر گلبرگ از گل یا هر واحد از یک چهارخانه در طرح دندان گرگی نیست. در عوض ، نقش را با همان جزییاتی که روی یک مدل واقعی در فاصله ی تعیین شده می بینید ، تصویر کنید . ممکن است آن را به صورت طرح های چند رنگ یا نقش های کوچک در هم آمیخته با یک رنگ کلی بیابید. نقش ها در مقیاس متوسط مثل بافت در نظر گرفته می شوند.