آموزش طراحی لباس

مرکر آموزش خانه صنعت و معدن

آموزش طراحی لباس

مرکر آموزش خانه صنعت و معدن

آخرین تصاویر از کلاس ها

آموزش طراحی لباس

آموزش طراحی لباس ، حرفه طراحی مد و لباس را چقدر میشناسید؟

طراحی لباس ، حرفه ای که بازار پوشاک ایران چشم به راه آن است.

از نظر شما یک لباس خوب دارای چه ویژگی هایی باید باشد؟

طراحی لباس

 

طراحی لباس ، زیبایی لباس را می توان به سه بخش زیبایی ذاتی ، زیبایی بصری و زیبایی تکمیلی تقسیم کرد.زیبایی ذاتی لباس یعنی لباسی که بر تن می کنیم باید بتواند با پوشاندن ایرادات اندامی ما حس خوش پوشی را در ما مجاب کند.زیبایی بصری یعنی رنگ بندی و ترکیب پارچه ها به گونه ای چشم نواز انتخاب شود و زیبایی تکمیلی شامل دوخت های تزیینی ،نقاشی و چاپ روی لباس است که هدف آن خاص و منحصر به فرد کردن پوشاک است.

هدف طراحان لباس را میتوان در دو سطح طراحی برای تولید انبوه با رویکرد برند سازی و طراحی به صورت کارگاه های شخصی و تک دوزی تقسیم کرد.

در هر دو صورت طراحان لباس می کوشند با توجه به نیازها و نواقص بازار پوشاک و البته ایده پردازی های خود لباس هایی را طراحی کنند که علاوه بر ارضای سلیقه مشتریان ، با  رویکرد اصولی در استفاده از رنگ ها و پارچه ها  زیبا ، قابل رقابت و مقرون به صرفه باشند.

طراح لباس می تواند خود به عنوان خیاط و دوزنده(البته اگر حجم کار پایین باشد)لباس هایی را که طراحی کرده بدوزد یا در صورتی که تمایلی به کار اجرا ندارد با کسب اطلاعات اصولی به عنوان کارفرما مجموعه تحت نظر خود شامل الگو برداران و خیاطان لباس  را تحت پوشش مجموعه و مزون خود بگیرد.

 

سرفصل های آموزش طراحی لباس(دوره جامع ویژه فعالیت اجرایی)

طراحی فيگور (Figure Drawing)

اولین قدم در آموزش طراحی لباس آموزش اصول طراحی،تناسبات طولی و عرضی بدن،تناسبات طولی و عرضی بدن،طراحی اسکلت،طراحی ماهیچه ای اندام و …

نقش دانش طراحی فیگوراتیو در طرح یک لباس چیست؟

طراحی لباس ( Design clothes)

قدم بعدی در آموزش طراحی لباس آموزش اجزای لباس،طراحی انواع یقه،طراحی آستین ها،طراحی دامن و شلوار،طراحی لباس اسپرت، مشاغل وطراحی لباس شب .

مدسازی و خلاقیت در طراحی چه نقشی در آینده شغلی یک طراح لباس ایفا میکند؟

رنگ شناسی تخصصی لباس (Chromatics specialized clothing )

آشنايي با طيف رنگ و اصول ترکیب رنگها برای زیبایی بصری لباس،اصول استفاده از الگوهای طبیعی ترکیب رنگ برای زیبایی  پوشاک و … از مباحث جذاب برای علاقه مندان به آموزش طراحی لباس است.

چرا رنگ را چوب جادوی طراح مینامند؟

پارچه شناسی تخصصی ( textile science )

شناخت جنسیت انواع پارچه و کاربرد آن در البسه.طراح لباس باید استاد کار خود باشد و بعد از کشیدن رویاها و تصورات خود از لباس برای به اجرا رساندن طرح باید بتواند برای اجزای مختلف لباس طراحی شده(یقه-آستین و …)پارچه مناسب را انتخاب نماید.

مولاژ (Pattern making)

یکی از مباحث مهم در دوره  آموزش طراحی لباس ایجاد توانایی در هنرجو برای به اجرا درآوردن طرح و تصوراتی است که کشیده است در آیتم مولاژ با الگو برداری حجمی از طرح ماکت تا طرح مفهومی لباس برای اجرا به نمایش گذاشته می شود.

اصلاح مانکن ، الگو سازی حجمي طرح هاي لباس بر روی مانکن و …

علت اصلی خوشپوشی و تناسب برخی لباس ها چیست؟

دوخت های تزئيني :

یک طرح علاوه بر طراحی کارا و پوشاندن معایب اندامی باید زیبایی های تکمیلی و جذابیت بصری بالایی داشته باشد.استفاده از تزیینات کلاسیک مانند دوخت ها و طرح های ظریف می تواند توان رقابتی یک لباس را بالا ببرد.

آشنايي با دوخت هاي تزیینی روی پارچه برای زیبایی بصری البسه که شامل حدودا ۲۰ مدل دوخت کلاسیک می شود از سرفصل های دوره  آموزش طراحی لباس است.

نرم افزاری های طراحی لباس

 

برای نمایش کامپیوتری و تعیین الگوی بهینه لباس آموزش نرم افزار های تخصصی طراحی لباس در این کارگاه برنامه ریزی شده است.

بازار شناسی و روانشناسی مشتری (Marketing & Branding)  

بعد آموزش طراحی لباس در سرفصل هایی که عنوان شد دانشپذیران در این کارگاه با اصول راه اندازی کسب و کار در حوزه مد و لباس آشنا خواهند شد.

آشنایی با بازار و شیوه ورود به بازار کار این رشته.

چشم انداز شغلی حرفه طراحی مد و لباس.

 

سوالات متداول :

آیا برای آموزش این رشته توانایی خیاطی و دوخت برای هنرجو ضروری است؟

خیر- علاقه مندان برای ورود به این دوره آموزشی بیاز به توانایی دوخت و خیاطی ندارند.در واقع مهمترین شراط ورود به این دوره علاقه هنرجو و تایید کارشناسان آموزشی مربوط  میباشد (کسب اطلاعات بیشتر)

این دوره آموزشی برای چه کسانی مناسب است؟

در سطح حرفه ای :

علاقه مندان به یادگیری کاربردی این رشته و ورورد به بازار  کارحرفه ای هستید.

قصد ادامه تحصیل  این رشته در داخل یا خارج از کشور را دارید.

خیاط هستید و میخواهید کار خود را گسترش دهید.

میخواهید در آزمون ارشد طراحی لباس شرکت نمایید وپیش نیاز مهارتی ندارید.

در سطح مبتدی :

اگر دوست دارید با داشتن این هنر همیشه لباس هایی خاص,جذاب و متفاوت بر تن کنید.

اگر طرح ها و مدل های بازار نظر شما را جلب نمیکند و احساس میکنید طرح های زیباتری میتوانید ارایه کنید.

آموزش طراحی لباس
آموزش طراحی لباس (سرفصل)

اینستاگرام دپارتمان طراحی لباس

مقاله های آموزشی طراحی لباس

آموزش طراحی لباس (مطلب آموزشی)

غول های صنعت مد از دو تقویم سالیانه ی فصلی استفاده می کنند و معمولی ها از تقویم چهار فصلی

طراحان دو بار در سال در هفته ی مد مجموعه های فصلی شان را به نمایش می گذارند. این کار از مهم ترین اتفاقات صنعت مد به شمار می رود.هفته ی مد در واقع چهار هفته طول می کشد!

 که در طول آن خریداران مد و گزارشگران از سراسر دنیا به ترتیب به شهر های نیویورک، لندن،میلان و پاریس سفر می کنند تا از نمایش فصل پیش رو در صدها سالن نمایش مد دیدن کنند . سپس به سالن های طراحی مد سر می زنند تا مجموعه ی فصلی شان را خریداری یا برای مجله های مد ، عکس تهیه کنند.

کارهای معمولی صنعت مد- شامل بازار انبوه، مارک های معمولی و برند هایی متناسب با سبک زندگی مردم- سال را به چهار فصل و دوازده ماه برای ارائه ی محصولات تقسیم می کنند . سه ماه به هر فصل ااختصاص می یابد و محصولات جدید هر ماه به مغازه ها می رسند. فصل ها بهار اول ف بهار دوم یا تابستان ، پاییز و تعطیلات نامیده می شوند. بازارهای کودکان یا نوجوانان برای نمایش لباس های پاییزه از اصطلاح «بازگشت به مدرسه» نیز استفاده می کنند.

آموزش طراحی لباس (اسكيس زدن براي لباس هاي افتان تقريبا غير ممكن است)

رفتار سه بعدي لباس هاي دوخته شده تا حدودي قابل پيش بيني است و به آساني مي توان آن را در طرحي دو بعدي نشان داد. اما لباس هايي كه به صورت افتان هستند از اين قاعده خارج اند. پارچه هاي متفاوت به شيوه هاي مختلف خودشان را مي اندازند و معمولا با آنچه در طرح اوليه ، مورد نظر بوده فرق دارند. پارچه هاي منقوش پيچيدگي ها را اضافه مي كنند و تقسيم بندي هاي اساسي در اين پارچه ها مي توانند در لاي تاخوردگي ها و زوايا نا پديد شود.

در طراحي لباس هايي كه افتادگي هاي شديدتري دارند هم زمان كه نماي كلي را طرح مي زنيد مستقيم با پارچه كار كنيد.

­­­آموزش طراحی لباس (بن واژه های مد)

مجموعه : لباس هایی که به لحاظ موضوعی ، منسجم هستند و توسط یک طراح برای یک فصل ایجاد شده اند .لباس های با دسته بندی مشخص ، مانند پوشش های بیرونی که روی سایر لباس ها پوشیده می شوند یا مجموعه هایی برای شنا .

افتان : واکنش پارچه به جاذبه ی زمین و اینکه چطور روی بدن خودش را می اندازد . استفاده درست از پارچه  در لباس اط زمان خلق طراحی .

جریان پارچه : نمونه هایی از پارچه های منتخب طراح که گاهی با عنوان نمونه ی مصور ا یک ساخت به آن اشاره می شود .

مرحله ی آخر : بافت رویی که به صورت متقاطع انجام گرفته است .ترسیم نهایی

تناسب: حالتی که لباس روی بدن می نشیند و به خوبی خودش را می اندازد . تنظیم پارچه ی پشت نما یا نمونه روی مدل یا مانکن

خطوط: خطوط دور لباس یا حالت لباس روی بدن ، برای مثال در یک لباس شب . در حالت نمای پشت ، خطوط نشان دهنده ی حالت پارچه بهتر نمایان می شود .

پارچه ی پشت نما : پارچه ی نخی ریز بافت و ارزان قیمت . پارچه ی مخصوص که قبل از دوختن لباس با پارچه ی اصلی به شکل امتحانی ، الگو را روی آن پیاده می کنند . که بدون در نظر گرفتن نوع ، به آن پشت نما می گویند.

الگو : شابلونی برای قسمت های مجزای یک لباس . طراحی بصری مثلا شطرنجی ، راه راه یا گلدار

­­­

آموزش طراحی لباس (تاثیر رنگ پوست در طراحی لباس ‍‍‍)

پوست مات نیست و به نور اجازه می دهد تا از آن بگذرد . به همین دلیل است هنگامی که در مقابل خورشید قرار می گیرید پوست شما قرمز می شود . در هنگام کشیدن اندام انسان ، کمی از صفحه را سفید باقی گذارید.این کار مانع از غیر زنده ،کارتونی و یا عروسکی به نظر رسیدن اندام می شود.

آبرنگ، گواش و رنگ های لعابی موثرترین وسایل برای تصویر کردن پوست انسان به گونه ای قابل قبول هستند. ماژیک های طراحی برای القای نیمه شفافی مناسب اند، اما ارزش محدودی دارند چون آنها باید دقیقا به رنگ دلخواه باشند.

پاستل و مداد های رنگی معمولا در تصویرگری مد استفاده نمی شوند ، چرا که آن ها بر بافت کاغذ و حرکت دست تصویرگر تاکید می کنند. رنگ های اکرلیک و روغنی ارزش محدودی دارند یا کلا فاقد ارزش هستند چون اصلا خاصیت نیمه شفافی ندارند.

 

آموزش طراحی لباس (ترکیب لباس ها با مو و رنگ پوست ‍‍‍)

برای تاثیر گذاری بیشتر در تصویرگری جفت کردن را امتحان کنید:

لباس های تیره تر با پوست روشن  لباس های روشن با پوست تیره تر

لباس هایی با دامنه ی رنگ سبز با موهای قرمز یا قهوه ای مایل به قرمز

لباس هایی با دامنه ی رنگ قرمز با موی سیاه یا بلوند

لباس هایی با دامنه ی رنگ زرد با موی سیاه، قهوه ای یا قرمز

لباس هایی با دامنه ی رنگ آبی با همه ی رنگ موها. با این حال، هنگامی که موهای تیره با رنگ آبی کم رنگ همراه شوند، زیبایی و آراستگی بیشتری به وجود خواهند آورد. اما موی بلوند با ایجاد ظاهری دخترانه شدت رنگ سرمه ای را نرم خواهد کرد.

 

آموزش طراحی لباس  (دو راه برای نا امید کردن یک معلم طراحی لباس ‍‍‍)

اگر آنچه مربی می گوید را دقیقا انجام دهید ، به طور ضمنی به مربی می گویید «من اصلا نمی خواهم فکر کنم.» اما پیشنهادات مربی در مورد طراحی قرار نیست نقش جایگزینی و تصحیح کننده ایفا کند . بلکه به مانند خیابان هایی خواهد بود که در میان سایر مسیرهای اکتشافی باید پیموده شود تا پروژه تان را ارتقا دهد.

در حقیقت ، مربی به شما نمی گوید که چه کنید، اما ممکن است تلاش کند تا شما را از آنچه نباید انجام دهید باز دارد، از مسیرهایی در طراحی که راه به جایی نمی برد. از پیشنهادات مربی برای برانگیختن واکنش های خلاقانه ی خودتان و یا سرعت بخشیدن به آن استفاده کنید.

اگر آنچه مربی می گوید را اصلا انجام ندهید ، غیر مستقیم به مربی می گویید «من نمی خواهم یاد بگیرم» و اینکه شما فکر می کنید بیشتر از او می دانید یا تصور می کنید او می خواهد کنترل طراحی مجموعه تان را به دست بگیرد یا این که معتقدید که خلاقیت از نقد رنج می برد.

در حقیقت مربی شما تلاش می کند به کمک آن چه بیشتر از شما تجربه کرده است جرقه ای را در شما بیدار کند تا در مراحل طراحی آن را به کار بندید. امتحان کردن موارد جایگزین در اصل ، مقاومت و مخالفتی ذاتی است که درمراحل یک طراحی خوب، عامل مهمی به شمار می رود.

 

آموزش طراحی لباس  (رنگ های اصلی در لباس مخاطب های محدودی دارند‍‍‍)

در مقایسه با رنگ های ترکیبی ، لباس هایی که در رنگ های اصلی (زرد ،قرمز یا آبی) یا رنگ های فرعی (نارنجی، بنفش،سبز) تولید می شوند، مخاطب محدودتری دارند. با این که یک لباس به طور مجزا ، در رنگ اصلی می تواند به تنهایی جذاب جلوه کند. رنگ های ترکیبی طرفداران بیشتری دارند . مشتری اوقات کمی در سال لباس زرد روشن می پوشد ، اما همان مشتری ممکن است همان لباس را در رنگ های سیاه، خاکستری، یا سورمه ای ، دفعات بیشتری بپوشد.

ترکیبات رنگی تاثیرگذار برای یک مجموعه ، از رنگ های موجود در طبیعت بهره می برند. برای مثال رنگ های جواهرات، سنگ ها، چاشنی ها و بسیاری دیگر.

 

آموزش طراحی لباس  (غول های صنعت مد از دو تقویم سالیانه ی فصلی استفاده می کنند و معمولی ها از تقویم چهار فصلی)

طراحان دو بار در سال در هفته ی مد مجموعه های فصلی شان را به نمایش می گذارند. این کار از مهم ترین اتفاقات صنعت مد به شمار می رود.هفته ی مد در واقع چهار هفته طول می کشد!

که در طول آن خریداران مد و گزارشگران از سراسر دنیا به ترتیب به شهر های نیویورک، لندن،میلان و پاریس سفر می کنند تا از نمایش فصل پیش رو در صدها سالن نمایش مد دیدن کنند . سپس به سالن های طراحی مد سر می زنند تا مجموعه ی فصلی شان را خریداری یا برای مجله های مد ، عکس تهیه کنند.

کارهای معمولی صنعت مد- شامل بازار انبوه، مارک های معمولی و برند هایی متناسب با سبک زندگی مردم- سال را به چهار فصل و دوازده ماه برای ارائه ی محصولات تقسیم می کنند . سه ماه به هر فصل ااختصاص می یابد و محصولات جدید هر ماه به مغازه ها می رسند. فصل ها بهار اول ف بهار دوم یا تابستان ، پاییز و تعطیلات نامیده می شوند. بازارهای کودکان یا نوجوانان برای نمایش لباس های پاییزه از اصطلاح «بازگشت به مدرسه» نیز استفاده می کنند.

 

این مطلب چقدر برایتان مفید بود ؟
درحال ارسال
امتیاز کاربر 4.5 (48 رای)