خانه صنعت و معدن ایرانیان
  • دوره طراحی لباس
    • کلاس طراحی لباس حضوری (تهران)
    • کلاس طراحی لباس (آنلاین)
  • دوره عکاسی
    • کلاس عکاسی حضوری (تهران)
    • کلاس عکاسی (آنلاین)
  • دوره های استان ها
    • کلاس عکاسی
      • آموزش عکاسی در تهران
      • آموزش عکاسی در شیراز
      • آموزش عکاسی در اصفهان
      • آموزش عکاسی در مشهد
      • آموزش عکاسی در اهواز
      • آموزش عکاسی در تبریز
    • طراحی لباس
      • آموزش طراحی لباس در تهران
      • آموزش طراحی لباس در اصفهان
      • آموزش طراحی لباس در شیراز
      • آموزش طراحی لباس در مشهد
      • آموزش طراحی لباس در اهواز
      • آموزش طراحی لباس در تبریز
    • .
  • مدارک آموزشی
  • تازه ها
  • مرکز آموزش خانه صنعت و معدن
    • درباره ما
    • تماس با ما

تفاوت طراح لباس و تصویرساز مد

تفاوت طراح لباس و تصویرساز مد

طراح لباس و تصویرساز مد، دو شغل بسیار فعال در زمینه پوشاک و فشن می‌باشند. این صنعت به هر دوی این مشاغل نیاز جدی دارد و عدم وجود هر کدام از آنها می‌تواند موقعیت را بسیار چالش برانگیز کند. اما موضوعی که مطرح است این می‌باشد که طراح لباس چه تفاوتی با تصویرساز یا تصویرگر مد دارد؟

در یک تعریف ساده، طراح لباس به شخصی گفته می‌شود که با بررسی دنیای مد و ترندهای موجود، همچنین با مطالعه و پژوهش هایی در حوزه لباس، اقدام به طراحی یک نمونه جدید به کمک ایده ها و خلاقیت های خود می‌نماید. همانطور که در مقاله تصویرساز مد کیست توضیح دادیم، تصویرسازی هنری می‌باشد که بواسطه نرم افزارهای مختلف و تکنیک های طراحی، بهترین نقاشی و ظاهر از یک لباس بر روی کاغذ کشیده شده تا بیننده با مشاهده آن مجذوب و شگفت زده شود.

تفاوت طراح پوشاک و تصویرگر مد

درواقع تصویرساز مد باید به ایده یک طراح به کمک تکنیک های مختلف روح ببخشد. بگونه‌ای که خلاقیت و لباس طراحی شده به آنچه که در ذهن طراح قرار دارد، نزدیک شود. امروزه طراحان لباس، طرح های ذهنی خود را بواسطه یک سری خط ها و اسکیس ها سریع بر روی کاغذ رسم می‌کنند. سپس طرح کلی و ابتدایی را در اختیار تصویرسازان قرار می‌دهند تا آنها را زیبا طراحی کنند.

به عنوان یک تصویرگر مد، بسیار اهمیت دارد اطلاعاتی در زمینه انواع پارچه، جنس آن، مدل دقیق و رنگ داشته باشید، تا بتوانید طرح طراح لباس را به طور صحیح بر روی صفحه پیاده کنید. در رابطه با تفاوت این هنر باید توجه داشته باشید که طراح پوشاک و مد تمرکز خود را بر روی محصول نهایی و تولید آن معطوف می‌کند. در صورتی که تصویرساز مد سعی بر آن است تا یک نقاشی بصری ایجاد نماید که به طرح اولیه نزدیک باشد و بتواند جنبه های مخفی و ناگفته در ذهن طراح لباس را به خوبی نشان دهد.

تفاوت تصویرگری و نقاشی

شاید با تعاریفی که تا به الان ذکر شد تصور کنید که تصویرساز همان نقاش است!! باید اشاره نمود که این دو مورد کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. نقاشی مجموعه‌ای از اصول و تکنیک های تک بعدی است که برای نشان دادن فرم و شکل ظاهری اشیا استفاده می‌شود.

شما نمی‌توانید از یک نقاشی به عنوان یک فاکتور بازاریابی در تجارت استفاده نمایید. این آثار در برخی موارد ممکن است انتزاعی باشند و توان پیاده سازی نداشته باشند.

اما در تصویرگری مد از مجموعه‌ای از هنرهای تجسمی استفاده می‌شود تا بواسطه آن بتوان ایده و درک خود را طوری بیان کرد که در آینده از آن سود تجاری نیز کسب کرد. همچنین در این حرفه برخلاف نقاشی، تصویرگر نمیتواند احساسات و عواطف خود را در نقاشی دخیل نماید چراکه یک هدف تجاری خاص را باید دنبال کند.

به بیانی دیگر میتوان گفت که در حرفه نقاشی، شما میتوانید احساسات درونی خود را در نقاشی بیان و اعمال کنید. اما در تصویرسازی باید اهداف تجاری را دنبال نموده و تلاش تا به طرح های بی‌جان دیگران، جانی دوباره ببخشید تا مخاطب آنها را درک نماید.

عملکرد طراح لباس

علاوه بر مفهوم، از نظر عملکرد نیز این دو گروه با یکدیگر متفاوت هستند. از جمله عملکردهای طراح لباس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حرفه‌ی طراحی لباس یک کار بسیار خلاقانه است. به بیان دیگر، برای فعالیت در این زمینه باید یک ایده پرداز عالی نیز باشد. باید از محیط اطراف خود ایده گرفته، آنها را پرورش داده و بر روی کاغذ منتقل کند. طراحان لباس اغلب یک روحیه هنرمند و چشمانی تیزبین دارند که بواسطه آنها ایده های خلاق و گوناگونی ایجاد می‌کنند.
  • هیچ لزومی ندارد که طراح لباس با اصول نقاشی و تکنیک های آن آشنا باشد. اما لازم است که آشنایی کاملی با نحوه کشیدن طرح اولیه، هارمونی رنگ ها و ترکیب اشکال داشته باشد تا بهترین طرح ها را بر روی کاغذ پیاده نماید.
  • طراح لباس، لزوما یک تصویرگر مد نیست اما میتواند با یادگیری مهارت های بیشتر به عنوان تصویرساز طرح های خود نیز فعالیت نماید.
  • یک طراح لباس عالی، قدرت تجسم بالایی دارد. این افراد به صورت 3بعدی، طرح های خود را بر روی لباس و اندام افراد تصور کرده و در نهایت آنها را بر روی کاغذ منتقل میکند.
  • طراح لباس باید همواره اطلاعات خود را از دنیای مد بروز نگه دارد. با بررسی طرح های سایر طراحان و بر اساس نیزا بازار اقدام به طراحی نماید.

عملکرد تصویرساز مد

یک تصویرساز یا تصویرگر مد دارای عملکرهای زیر می‌باشد:

  • در تصویرسازی سعی بر آن است تا بواسطه تکنیک های گرافیکی و طراحی انواع طرح ها را بر روی لباس پیاده سازی کرد. بگونه‌ای که افراد با نگاه کردن به آنها متوجه، نوع پارچه، روکش، مدل و دوخت آن گردند.
  • در تصویرسازی هدف تصویرگر استفاده از فنون و تکنیک های کاربردی بوده و کمتر درگیر هنر و احساسات است.
  • در این هنر به هیچ وجه تصویرگر نباید خود طراح لباس باشد بلکه وی باید به طرح سایر افراد جانی دوباره ببخشد.
5/5 - (3 امتیاز)
13 مهر 1400
نوشتهٔ پیشین
نقطه گریز در عکاسی
نوشتهٔ بعدی
تکنیک کادر در کادر در عکاسی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

دوره های آموزشی

دوره عکاسی

آموزش طراحی لباس

کلاس عکاسی آنلاین

نوشته‌های تازه

  • عکاسی تبلیغاتی چیدمان تخت یا فلت لی اوت
  • عناصر پایه و اساسی در طراحی لباس
  • کاربرد لنز واید
  • عجیب‌ترین ترند های مد در طول تاریخ
  • تکنیک های عکاسی پانوراما

تماس با آموزشگاه

کارشناسان دوره ها

۰۲۱-۴۶۰۹۴۱۱۸

۰۲۱-۴۶۰۹۴۱۱۷

 

دسترسی سریع

  • آموزش طراحی لباس
  • آموزش عکاسی
  • مدارک آموزشی

آیا نیاز به مشاوره تلفنی دارید؟

شنبه تا چهارشنبه ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰  پنج شنبه ۰۹:۰۰ تا ۱۳:۰۰

۰۲۱-۴۶۰۹۴۱۱۷

۰۲۱-۴۶۰۹۴۱۱۸

ارتباط با ما

تهران ، سازمان برنامه شمالی ، لاله شمالی ، پلاک ۵۴ ، ساختمان صنعت و معدن
Instagram
WhatsApp

تمامی حقوق این سایت متعلق به مرکز آموزش خانه صنعت و معدن ایرانیان می باشد ، توسعه و سئو : ماهان مارکتینگ