دوربین های آنالوگ از انواع دوربین های نخستین در دنیای عکاسی میباشد. با اینکه تکنولوژی در این صنعت پیشرفت های مستمری داشته اما همچنان این دوربین ها در میان عکاسان از طرفداران بسیاری برخوردار است. بهطوری که در دنیای دیجیتال و گوشی های هوشمند نیز علاقهمندی به آنالوگ یکی از اولویت ها محسوب میشود.
با اینکه تصور میشود که عکاسی دیجیتال یکی از شاخه های سخت عکاسی است، کار با فیلم میتواند کاملاً مشکل باشد. در عکاسی آنالوگ، شما باید نسبت به فیگورهایی که میخواهید عکاسی کنید، انتخاب داشته باشید. چراکه هر فیلم میتواند تعداد مشخصی از تصاویر را در خود ضبط کند و اگر نسبت به تصاویر خود انتخاب نداشته باشید، فیلم هدر میرود.
علاوه بر آن در پس از عکاسی نمیتوانید عناصر اضافی موجود در عکس را برش دهید و یا اینکه نوردهی آن را تنظیم نمایید (مگر اینکه صاحب اسکنر فیلم باشید). از دیگر سختی های این شاخه عکاسی، دشوار بودن فرایند تبدیل عکس به فیلم است که باید در یک شرایط و محیط خاص صورت گیرد.برای ثبت نام در کلاسهای آموزشگاه عکاسی با ما تماس بگیرید
فهرست مطالب
عکاسی آنالوگ
مراحل تبدیل عکس به فیلم بدین صورت است که در دوربین های آنالوگ، فیلم بر روی مواد شیمیایی خاصی و در مقابل لنز قرار میگیرد. باتوجه به واکنش شیمیایی میان هالیدهای نقره و نور، تصاویر را در معرض نور قرار میدهند. سپس فیلم ها را در یک اتاق تاریک ظاهر میکنند تا به یک چاپ واقعی عکاسی تبدیل شود. این فرایند بسیار پیچیده تر از آنچه که وضیح داده شد میباشد با اینحال همین مراحل برای بسیاری از عکاسان سرگرم کننده است.
از جمله دلایلی که امروزه ارد به عکاسی آنالوگ روی آوردهاند این میباشد که فیلم ها مزایای خلاقانه و فنی متنوعی نظیر دامنه دینامیکی بالاتر، اشباع و دقت رنگ بالاتر و … ارائه میدهند. همچنین این دوربین ها نسبت به سایر دوربین های عکاسی موجود در بازار مقرون به صرفهتر هستند. حتی بیشتر آن ها از وضوح بالاتری نسبت به دیجیتال برخوردار هستند.
ایجاد فیلم دوربین های آنالوگ
دوربین های آنالوگ دارای انواع مختلفی میباشند که هر کدام از آن ها نیز فیلم مخصوص به خودش را دارد. فیلم های آنالوگ دارای ایزو و حساسیت گوناگونی میباشند. عکاس باتوجه به موضوع و شرایط نوری، فیلم مورد نظر خود را انتخاب و شروع به عکاسی میکند.
همانطور که اشاره شد واکنش شیمیایی میان هالیدهای نقره و نور ایجاد میشود. نوری که به فیلم عکاسی برخورد میکند باعث ایجاد یک فرایند شیمیایی روی فیلم عکاسی میشود. این واکنش شیمیایی باعث ایجاد یکسری تغییراتی که قابل مشاهده نیست میگردند. درنتیجه این تغییرات به وسیله ماده شیمیایی دیگری در مراحل ظهور فیلم مرئی میشود.
عوامل تاثیرگذار بر روی فیلم های آنالوگ
عواملی که بر روی فیلم های آنالوگ تاثیر میگذارند عبارتند از:
- نوردهی به فیلم
- طول موج فیلم
- طول موج تابیده شده به فیلم آنالوگ
- مدت زمانی که یک فیلم در معرض نوردهی قرار می گیرد
- شرایط ظهور فیلم
- ماده ظهور فیلم آنالوگ و نوع آن
انواع دوربین های این حرفه شامل موارد زیر میباشند:
دوربین های تک لنز انعکاسی SLR
دوربین های انعکاسی SLR از نوع DSLR میباشند. این همان فرایند آینه داخلی است که شما را قادر میسازد مستقیم از لنز نگاه کنید و دقیقاً آنچه را که تصویر پس از ثبت به نظر میرسد، مشاهده نمایید. همچنین با این دوربین ها میتتوان لنزهای خود را تعویض کرد تا کنترل بیشتری برعکس های خود داشت.
دوربین های دو لنز انعکاسی (TLR)
دوربین های دو لنز انعکاسی که به دوربین های TLR نیز شناخته میشود همانطور که از نامش مشخص است دارای دو لنز میباشد. این لنزها دارای فاصله کانونی یکسانی میباشند. به واسطه آن ها منظره عکسبرداری شده برروی صفحه منظره یاب به طور مداوم نمایش داده میشود.
یکی از لنزها برای مشاهده و لنز دیگر برای در معرض دید قرار دادن فیلم کاربرد دارد. بواسطه این لنزهای جداگانه میتوانید صحنه را هنگام گرفتن عکس از دوربین بررسی کنید. این ویژگی برای برنامه های خاص که به سرعت شاتر بیشتری نیاز دارند میتواند مفید باشد.که در کلاس عکاسی آنلاین آموزش داده میشود
دوربین های رنج فایندر
خاصترین ویژگی این نوع از دوربین های آنالوگ این میباشد که به منظور دستیابی به فوکوس دقیق، فاصله از طریق محاسبات مثلثی محاسبه میشود. این فرایند تا حدی مشابه دوربین SLR است. با این تفاوت که این مکانیسم، شامل یک آینه جمع و جور و دو پنجره به منظور ایجاد تمرکز است. (نه برای مشاهده صحنه ای که باید ثبت شود.)
علاوه بر آن، بر خلاف SLR، یک فاصله یاب به شما امکان نمیدهد که از طریق لنز نگاه کنید. بلکه از بواسطه یک پنجره کوچک در سمت راست و بالا نگاه میکنید.
دوربین های استریو
دوربین های استریو قادر به ایجاد دید دو چشمی برای انسان هستند. این خصوصیت باعث ثبت جلوه های سه بعدی تصاویر میشود.
دوربین های قطع بزرگ
هر دوربینی با فرمت تصویربرداری حداقل 4 × 5 اینچ (102 × 127 میلی متر) به بالا جز دوربین با فرمت بزرگ محسوب میشود. برخلاف دوربین های مذکور، دوربین های با سایز بزرگ محدود به یک طراحی یا سازوکار خاص دوربین نمیباشند. این میتواند یک دور یاب، یک SLR، یک دوربین دو لنز باشد.